Close this search box.

Close this search box.

Help een baby

Over onze stichting

Een kind heeft geen invloed op waar zijn wieg staat. Stichting Babyspullen vindt dat alle kinderen recht hebben op een eerlijke start in het leven, ongeacht de financiële situatie waar ze in geboren worden. Stichting Babyspullen draagt hierin bij door (aanstaande) ouders in armoede te ontzorgen en hun kindje vanaf de geboorte tot twee jaar van basisartikelen te voorzien door het schenken van babystartpakketten.
Deze pakketten worden samengesteld uit nieuwe en gebruikte babyspullen en bevatten kleding, bed- en badtextiel en verzorgingsproducten en klein speelgoed.

Onze missie

een eerlijke start. We realiseren dit doel primair door het schenken van babystartpakketten, bestaande uit nieuwe en gebruikte
babyspullen, aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben in Nederland.
We werken met een team van betrokken en enthousiaste vrijwilligers in
samenwerking met een netwerk van partners.

Over onze

1 op de 13 kinderen in Nederland
groeit op in armoede.

Dat zijn maar liefst 35 baby’s per dag!

En in grote steden nog veel meer.

Wij vinden dat elk kind recht heeft op
een eerlijke start. Jij toch ook?

Waarom Stichting Babyspullen?

Met onze activiteiten vormen wij het startpunt in de ondersteuning van jonge gezinnen die het financieel zwaar hebben. Wij vinden het belangrijk dat aan deze doelgroep passende ondersteuning wordt geboden om zodoende de negatieve effecten van armoede te verminderen. De eerste 1.000 dagen van een mensenleven (de zwangerschap en de eerste twee jaar) zijn cruciaal voor een gezonde sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind op de lange termijn. Stress en zorgen van de moeder zijn van invloed op de (hersen)ontwikkeling van het kindje tijdens de zwangerschap en dit kan ook een veilige hechting tussen ouder(s) en kind in de weg staan.

Onze Doelstellingen

Stichting Babyspullen zet zich in om de effecten van armoede op baby’s en jonge kinderen te verminderen, omdat elk kind recht heeft op een goede start. We realiseren dit doel primair door het verstrekken van gratis babystartpakketten, bestaande uit nieuwe en gebruikte babyspullen, aan (aanstaande) ouders in Nederland. We werken met een team van betrokken en enthousiaste vrijwilligers in samenwerking met een netwerk van partners.

Onze Doelstellingen

pakketten verstrekken binnen de doelgroep. Uiteindelijk 5375
pakketten verstrekt.

pakketten verstrekken binnen de doelgroep. Uiteindelijk 5750 pakketten verstrekt.

pakketten verstrekken binnen de doelgroep.

Het verhaal van oprichtster Marjolijn

aldus Marjolijn.

‘Ik ben jong moeder geworden en kreeg toen veel hulp van familie, vrienden en buren. Daardoor was ik mij extra bewust van wat als je niet dat netwerk om je heen hebt. Hoe kom je dan aan al die spullen? Twee kindjes rijker, had ik heel veel spullen over. Ik zocht een plek waar ik alle verzamelde babyspullen kon brengen. Daar konden andere baby’s nog makkelijk een goede start meemaken, dacht ik zo. Tot mijn verbazing was er niet zo’n plek. En zo is het idee voor Stichting Babyspullen geboren, omdat elk kind recht heeft op een goede start’, aldus Marjolijn. Samen met Nanda de Vries werd het fundament gelegd en uitgebouwd. Met steun vanuit hun omgeving werden de officiële stappen gezet en verschoof het werk van de zolderkamer naar een sorteer- en distributiecentrum. Van alles zelf doen in een nog relatief beperkte kring werd het uitgebreid met honderden vrijwilligers. Bij deze stappen hoorden ook het gaan werken met hulpverleningsorganisaties, om te zorgen dat de pakketten echt bij de juiste doelgroep terecht zouden komen. Van hergebruik van lege pamperdozen, werd de stap gezet naar een eigen doos waar de inhoud van het babystartpakket in wordt verwerkt. Marjolijn en Gyula hadden vooraf nooit kunnen bedenken dat de stichting uit zou groeien tot wat het vandaag is. Dankzij de bevlogenheid van vele betrokken (maatschappelijke) organisaties, bedrijven, donateurs maar bovenal de tomeloze inzet van vele vrijwilligers zijn we na 11 jaar na de oprichting in 2012 ruim 40.000 babystartpakketten verder. Marjolijn heeft haar rol als directeur tien jaar na de oprichting overgedragen. Als oprichter is zij onlosmakelijk aan de stichting verbonden. De droom van Marjolijn en Gyula maakt dat door heel het land heen al die vrijwilligers zich met hart en ziel inzetten voor de missie van de stichting. Omdat een kindje niet bepaalt waar zijn/haar wieg start. Omdat ieder kind recht heeft op een eerlijke start!
marjolijn_nanda (1)

marjolijn_nanda (1)