Campagne ‘Luxe’ van Stichting Babyspullen

Omdat de noodzakelijke babyuitzet voor velen een luxe is…

In Nederland groeit één op de negen kinderen op in armoede. Voor de ouders van deze kinderen is het kopen van babyspullen een luxe. Stichting Babyspullen verzamelt gebruikte en nieuwe babyspullen en maakt daar babystartpakketten van. Ter gelegenheid van de internationale Wereldarmoededag op 17 oktober start Stichting Babyspullen een zevendaagse nationale campagne om de noodzakelijke extra aandacht te vestigen op jonge gezinnen in Nederland die onder de armoedegrens moeten leven.

Wereldarmoededag

Over de hele wereld wordt op 17 oktober stilgestaan bij armoede die op vele plekken heerst. Het lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Nederland leven veel mensen in armoede. Jonge ouders hebben hierdoor vaak niet de financiële middelen om de meest simpele babyspullen te kopen. Spullen die de meeste ouders als vanzelfsprekend aanschaffen als er een kleintje op komst is, zijn voor hen een luxe.

De babystartpakketten van Stichting Babyspullen worden via diverse hulpverleningsinstanties gratis verstrekt aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. “Zij kunnen in veel gevallen niet voldoen aan de basisbehoeften voor hun pasgeboren baby: Een warme deken, een kruik, verzorgingsspulletjes of voldoende kleertjes”, aldus oprichtster Marjolijn Hermus. “Wij vinden dat elk kind recht heeft op een goede start.”

Gratis babystartpakketten

Juist voor deze groep ouders is Stichting Babyspullen opgericht. Stichting Babyspullen verzamelt gebruikte en nieuwe babyspullen en maakt daar babystartpakketten van. Marjolijn Hermus: “Wij verstrekken de gratis pakketten uitsluitend op basis van een verwijzing van een hulpverleningsinstantie, zoals de Voedselbank of Jeugdzorg. Zo weten we zeker dat de pakketten terechtkomen bij de gezinnen die het écht nodig hebben. Dat maakt ons uniek in Nederland.”

Online campagne ‘Luxe’

Er is, voor wie het wel kan betalen, een enorme keuze aan babyspullen. Elke ouder wil het beste voor zijn of haar kind. Toch is het financieel gezien niet voor alle jonge ouders een roze wolk als hun kindje is geboren. Er kan in arme gezinnen vaak niet worden voldaan in de basisbehoeften bij de start van het nieuwe, jonge leven.

Op woensdag 17 oktober start Stichting Babyspullen om die reden op haar website en social-mediakanalen Facebook, Instagram, Twitter en Linkedin de zevendaagse awareness-campagne ‘Luxe’.

Een week lang plaatst de stichting elke dag op verschillende social media kanalen een afbeelding van een babyproduct. Daarbij wordt de vraag gesteld of het een noodzakelijk of een luxeproduct is. Tevens wordt gevraagd aan de lezer om de post te delen in zijn of haar netwerk. Zo hopen wij meer bewustwording te bewerkstelligen voor de problematiek van armoede in jonge gezinnen in Nederland.

Hoe meer ouders met deze campagne worden bereikt, hoe beter. Doe mee en deel de posts ook in jouw netwerk!

Webwinkel Stichting Babyspullen online!

Op de site van Stichting Babyspullen vind je een overzicht van babyspullen die we heel goed kunnen gebruiken voor onze Babystartpakketten. We hebben namelijk een schrijnend tekort aan veel basisproducten. Wellicht dat jij ze thuis hebt liggen en niet meer nodig hebt voor jouw kindje. Dan ontvangen wij deze graag op een van onze inzamelpunten door heel Nederland!

Sinds kort heeft Stichting Babyspullen een eigen webwinkel! Hier kun je door middel van jouw aankopen je steentje bijdragen aan de babystartpakketten voor de minder bedeelde gezinnen. Je koopt hier bijvoorbeeld een dekentje, een set rompers of een kruik en wij zorgen ervoor dat deze namens jou goed terechtkomen bij de baby’tjes in de arme gezinnen. Je vindt de webshop hier: www.actie.stichtingbabyspullen.nl.

Alvast veel dank voor jouw bijdrage!

Maar ook financiële giften zijn van harte welkom. Voor slechts een klein bedrag per maand of een eenmalige donatie help je ons jonge gezinnen met weinig financiële middelen een goede start te maken bij de geboorte van hun kindje.

Kijk voor meer informatie op www.stichtingbabyspullen.nl en www.facebook.com/StichtingBabyspullen.