Noodkreet: 2.000 baby’s in de kou?

Open brief

Stichting Babyspullen op straat
Een noodkreet….Dat is een nogal krachtige term die je niet zomaar gebruikt. Toch is er geen woord dat de lading beter dekt. U heeft het nieuws wellicht via RTV Noord-Holland gezien, op Radio 1 gehoord of in o.a. De Telegraaf gelezen: nog een paar weken en Stichting Babyspullen staat op straat! Hoofsponsor City Box, die de stichting bedrijfsruimte beschikbaar stelde, is overgenomen door Shurgard. Hiermee is een einde gekomen aan de samenwerking en is de stichting over een aantal weken dakloos. Er wordt met man en macht gewerkt aan het vinden van een nieuwe locatie en het werven van sponsors en donateurs. Helaas hebben we tot op heden geen geschikte locatie kunnen vinden. De voorkeur gaat uit naar een locatie in Alkmaar/Heerhugowaard aangezien een groot deel van onze vrijwilligers hier ook vandaan komt.

Hulp voor baby’s in armoede
Stichting Babyspullen, gevestigd in Alkmaar,  verzamelt  gebruikte en nieuwe babyspullen en maakt daar babystartpakketten van. Deze pakketten – gevuld met kleertjes, beddengoed, kruik, verzorgingsspulletjes etc – verstrekt de stichting gratis via diverse hulpverlenende instanties aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. Afgelopen jaar heeft Stichting Babyspullen bijna 1.250 gezinnen geholpen met een babystartpakket. Dit jaar zullen dat er meer dan 1.500 zijn en volgend jaar naar verwachting 2.000. Afgelopen jaar ontving oprichtster Marjolijn Hermus nog de onderscheiding ‘Held van Alkmaar’ voor al het werk dat zij voor de stichting doet.

Dat een organisatie als Stichting Babyspullen hard nodig is, blijkt wel uit de cijfers van de Kinderombudsman. 1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede. In grote steden is dat zelfs 1 op de 4 kinderen… Stichting Babyspullen vindt dat ieder kind – ongeacht de financiële situatie van de ouders – recht heeft op een goede start!

Waarom deze brief?

Stichting Babyspullen is drie jaar geleden opgericht op een zolderkamer en inmiddels uitgegroeid tot een landelijke organisatie. Er vindt een enorme professionaliseringsslag plaats om te zorgen dat de organisatie in 2018 5.000 pakketten per jaar kan verstrekken. Dit proces dreigt nu verstoord te worden. Uiteindelijk zijn de kinderen daar de dupe van! Deze stichting verdient een plek in Alkmaar/Heerhugowaard of directe  omgeving. De combinatie van het sociaal-maatschappelijke  en het duurzaamheidsaspect (hergebruik van babyspullen), maken Stichting Babyspullen tot een sympathiek, actueel doel dat bij heel veel mensen tot de verbeelding spreekt.

Wellicht kunt u vanuit uw netwerk iets voor de stichting betekenen!

Wat zoeken we concreet?

• Bedrijfsruimte in Alkmaar / Heerhugowaard of directe omgeving
  • Bij voorkeur minimaal 400 m2, toilet en GLW aanwezig
  • Betaalbare huur
  • Een structurele oplossing zou fantastisch zijn, maar tijdelijke (antikraak) huur is ook een mogelijkheid

Daarnaast zijn we op zoek naar bedrijven die ons praktisch en financieel willen steunen. Dat kan bijvoorbeeld door een donatie, maar ook door voor minimaal 100 euro per jaar lid te worden van de Club van 100. Kijk voor meer informatie over de mogelijkheden op www.stichtingbabyspullen.nl/zakelijk.

Wat kunnen we bieden?

• Publiciteit
  • Vermelding op website (20.000 bezoekers per maand)
  • …we praten graag persoonlijk verder over de mogelijkheden!

Wanneer u vragen heeft, kunt u altijd contact met ons opnemen!

Alvast hartelijk dank voor het meedenken en delen! Samen staan we sterk in de strijd tegen kinderarmoede!