Stichting Babyspullen: Omdat babyspullen voor velen een luxe zijn

Heerhugowaard, 11 oktober 2016

In Nederland groeit één op de negen kinderen op in armoede. Voor de ouders van deze kinderen is het kopen van babyspullen een luxe. Stichting Babyspullen verzamelt gebruikte en nieuwe babyspullen en maakt daar babystartpakketten van. Deze pakketten worden via diverse hulpverleningsinstanties gratis verstrekt aan (aanstaande) ouders die het financieel moeilijk hebben. ‘Zij kunnen in veel gevallen niet voldoen aan de basisbehoeften voor hun pasgeboren baby: een warme deken, een kruik, verzorgingsspulletjes of voldoende kleertjes’, aldus oprichtster Marjolijn Hermus. ‘Wij vinden dat elk kind recht heeft op een goede start.’

Wereldarmoededag

Over de hele wereld wordt op 17 oktober stilgestaan bij armoede die op vele plekken heerst. Het lijkt misschien een ver-van-ons-bed-show, maar ook in Nederland leven veel mensen in armoede. Ouders hebben hierdoor vaak niet de financiële middelen om de meest simpele babyspullen te kopen. Spullen die de meeste ouders als vanzelfsprekend aanschaffen als er een kleintje op komst is, zijn voor hen een luxe. Daardoor kan niet worden voldaan aan de basisbehoeften van hun pasgeboren baby. Juist voor deze groep ouders is Stichting Babyspullen opgericht. Stichting Babyspullen verzamelt gebruikte en nieuwe babyspullen en maakt daar babystartpakketten van. Oprichtster Marjolijn Hermus: ‘Wij verstrekken de gratis pakketten uitsluitend op basis van een verwijzing van een hulpverleningsinstantie, zoals de Voedselbank of Jeugdzorg. Zo weten we zeker dat de pakketten terechtkomen bij de gezinnen die het écht nodig hebben. Dat maakt ons uniek in Nederland.’

Online campagne ‘Luxe’

De keuze aan babyspullen is reuze. Ouders willen het beste voor hun kind. Op maandag 17 oktober start Stichting Babyspullen op haar website en Facebookpagina de negendaagse awareness-campagne ‘Luxe’. Negen dagen lang plaatst de stichting elke dag een post online met een afbeelding van een babyproduct en de vraag of het een noodzakelijk of luxeproduct is. Tevens wordt gevraagd of degene die het leest en/of erop reageert de post wil delen in zijn/haar netwerk. Hoe meer ouders met deze campagne worden bereikt, hoe beter. Doe met en deel de posts ook in jouw netwerk! Kijk voor meer informatie op www.stichtingbabyspullen.nl en www.facebook.com/StichtingBabyspullen

Over Stichting Babyspullen

1 op de 9 kinderen in Nederland groeit op in armoede, in grote steden is dat 1 op 4 kinderen. Jaarlijks gaat het om 20.000 baby’s die in armoede worden geboren. Stichting Babyspullen helpt! Stichting Babyspullen verzamelt nieuwe en gebruikte babyspullen, maakt daar babystartpakketten van en deelt die via diverse hulpverleningsinstanties gratis uit aan (aanstaande) ouders in Nederland die het financieel moeilijk hebben. In 2015 zijn 1.672 pakketten door het hele land verspreid. In 2016 zullen dit naar verwachting 2.000 pakketten zijn. Bij de stichting werken ongeveer 140 vrijwilligers

Noot voor de redactie/Niet voor publicatie

Om awareness te creëren voor de armoede onder kinderen, hebben wij ondersteuning nodig van pers en influencers. Met elk beetje aandacht zijn wij blij. Deel dus vanaf 17 oktober met ons mee. Je kunt ook via jouw website en blog aandacht besteden aan Wereldarmoededag/Stichting Babysullen en/of met het beschikbaar gestelde beeldmateriaal een eigen campagne opzetten. Gebruik voor Twitter de #stichtingbabyspullen en #luxecampagne.

De PR voor Stichting Babyspullen wordt verzorgd door PR4Kids. Voor meer informatie, aanvragen voor interviews en het opvragen van (hr) beeldmateriaal, kunt u contact opnemen met PR4Kids. Meer informatie over Stichting Babyspullen vindt u op www.stichtingbabyspullen.nl.